Zoeken in deze blog

zondag 1 juni 2014

Hoe boeken kunnen helpen


Ik ben altijd al een boekenwurm geweest. Geen boekenverslinder maar ik heb wel altijd graag gelezen, altijd in een boek bezig zijn en dat heeft mij op bepaalde momenten ook wel geholpen om mijn eetstoornis te overwinnen. Boeken lezen heeft mij op verschillende manieren geholpen: het kan erg ontspannend zijn door even te ontsnappen naar een andere wereld en je gedachten even weg te halen uit het heden en je te focussen op het verhaal dat je aan het lezen bent. Deze boeken zijn al dan niet eetstoornis gerelateerd. Ik vind het best wel leuk om een roman over eetstoornissen te lezen omdat je even in de huid kruipt van de hoofdpersoon en veel punten herkent. Een roman die ik mij nog altijd blijf herinneren is bijvoorbeeld Dubbel rood van Lidewij Martens.
Dubbel Rood
Ik had ook veel aan het boek PAAZ van Myrthe van der Meer. Het ging dan wel over een opname op een psychiatrische afdeling van een algemene ziekenhuis maar de gelijkenis met een afdeling voor eetstoornissen was groot. Soms lijkt het wel alsof ik nood heb aan die herkenning: als ik mij niet kan herkennen in het boek of in één van de personages, dan vind ik het niet zo'n goed boek.
PAAZ
Aan de informatieve boeken in verband met eetstoornissen heb ik zelf toch wel het meeste gehad. Maar dan nog heb je, volgens mij, verschillende soorten informatieve boeken. Je hebt boeken met meer uitleg over de eetstoornis zelf zoals bijvoorbeeld het boek Binge Eating: wanneer eten je leven beheerst van Cindy De Wilde. Ik herkende zoveel van wat zij schreef en op één of andere manier werd ik door haar verhaal gemotiveerd om mijn eigen leven terug in handen te nemen, om het terug juist aan te pakken, een nieuwe start te nemen.
Binge Eating
Liefde per kilo van Siny te Neijenhuijs is een boek dat gaat over een vrouw met overgewicht die worstelt met zichzelf en met haar gewicht en daardoor ook met de liefde in haar leven.
Af en toe gebeurt het ook eens dat ik boeken lees die me proberen te helpen om me gelukkiger te voelen, beter in mijn vel, mindful te zijn etc.  Daaruit heb ik toch wel geleerd dat je er kleine dingen kunt uithalen maar het grootste deel zal uit jezelf moeten komen. De auteurs kunnen wel tips en aanwijzingen geven maar het echte doen en het eventueel tot een resultaat brengen moet je zelf doen.

Mijn conclusie is dat ik zeker altijd boeken zal blijven lezen en ook over eetstoornissen, want boeken helpen altijd wel op één of andere manier: door de herkenning, het anders willen aanpakken, het inzicht dat je toch niet zo heel goed bezig bent etc.
Blogbericht van Lize

1 opmerking:

Merel Melchers zei

Binge Eating: wanneer eten je leven beheerst vind ik vooral een heel mooi boek. Ik heb zelf geen BED gehad, maar het is een mooi boek door de schrijfstijl. Het gaat dieper dan alleen gewicht en hoeveel iemand eet. Het is ook uniek in zijn soort voor zover ik weet. Er lijken sowieso niet heel veel boeken over BED geschreven te worden.